Виховна робота



Мова єднає всіх




Мета:
навчальна:
@ забезпечити в ході гри повторення та узагальнення набутих знаньстудентами з предмету «Українська мова і література»;
розвиваюча:
@ розвивати в у студентів самостійність у прийнятті рішень, упевненість у власних цілях, логічне мислення, кмітливість, винахідливість;
@ розвивати вміння швидко й правильно орієнтуватися в нестандартних ситуаці­ях, допомагати один одному.
виховна:
@ виховувати вміння працювати в команді, почуття відповідальності за колектив;
@ виховувати уважність та цілеспрямованість

Метод проведення заходу: інтегрований з елементами інтерактивного та індивідуального навчання.
Матеріально-технічне оснащення заходу: дошка,ноутбук  (для презентацій та музичного супроводу); комп’ютерні презентації для конкурсів, музичні файли; повітряні кульки; два чорні ящики ,мікрофони, колонки.
ПЕРЕБІГ ГРИ
Ведучий. Доброго дня всім присутнім! Тож, де і коли народилася традиція святкування Міжнародного дня рідної мови?
Історія свята, на жаль, має дуже трагічне начало. Тобто, святкуємо ми цей день з присмаком гіркоти. 21 лютого 1952 року в Бангладеш влада придушила демонстрацію протесту проти заборони на використання в країні бенгальської мови.
Відтоді цей день у Бангладеш став днем полеглих за рідну мову. Минуло багато років. Аж у жовтні 1999 року на Тридцятій сесії Генеральної конференції ЮНЕСКО було запроваджено Міжнародний день рідної мови, а починаючи з 21 лютого 2000 року цей день відзначають і в Україні.
За недовгий час свого існування це свято вже стало традиційним. Це один із тих днів, коли кожен має змогу відчути себе частиною свого великого народу, посіяти у своєму серці хоча б одну зернину любові до рідної мови.
 Отож, ми зібралися в цьому залі, щоб ще раз переконатися в тому, що українські школярі люблять і шанують рідну мову.

Ведучий. Оголошую
І Раунд.
Розминка

(за одну хвилину дати якнайбільше відповідей) Одна правільна
відповідь приносить команді 1 бал.

Завдання для І команди:

1. Скільки букв в українському алфавіті?      (33)
2. Рід іменника сирота?     (спільний)
3. Назвіть останній вдмінок української мови     (кличний)
4. Частина мови, яка позначає предмет і відповідає на питання хто? Що? /Іменник/
5. Як називається винагорода, яку вручають переможцеві?      (приз)
6. Перекладіть українською слово  «носки».       /Шкарпетки/)
7. Яка буква в українській мові не має відповідного звуку? (ь)
8. Антонім до слова згадай      (забудь)
9. Якою косою не можна косити?    (Дівочою)
10. Перекладіть українською слово «ізюм».    /Родзинки/


Завдання для ІІ команди:

1. Скільки звуків в українській мові?     (38)
2. Число іменника шахи?   (множина)
3. Скільки звуків у слові кущ?    (4)
4. Яке поле не виореш?     (в зошиті)
5. З якого крана не набереш води ?    (З підйомного)
6.  Перекладіть українською слово  «улитка».    /Равлик/
7. Що означає фразеологізм «перелічити ребра»?   / Побити/
8. Антонім до слова щастя      (горе)
9. Що означає фразеологізм «ніде й голці впасти»?            /Тісно/
10. Перекладіть українською слово «чулки»              /Панчохи/



ІІ Раунд
Вірю - не вірю

Цей раунд допоможе дізнатися, наскільки добре гравці знають українську лексику. Учасники кожної з команд (за вибором ведучого) підтверджують або спростовують запропоноване твердження. Кожна правильна відповідь 2 бали.


Завдання для І команди:
1. Чи вірите ви, що ковалик — це жук, який перевертаючись зі спинки на
черевце, видає характерний тріскотливий звук? (Так)
2. Чи вірите ви, що прямий розріз на грудях у чоловічій сорочці має назву
пазушка (Так, назва у полотняній сорочці)
3. Чи вірите ви, що видноколо — це підзорна труба (Ні, це горизонт)
4. Чи вірите ви, що бурмило — це столярський інструмент (Ні, це
жартівлива назва ведмедя)
5. Чи вірите ви, що розділка — це рисочка, дефіс (Так)

Завдання для ІІ команди:
1. Чи вірите ви, що посмітюха — це невеличка сіра пташка з чубчиком на
голові (Так)
2. Чи вірите ви, що цямрина — це гірські луки? (Ні, це один ряд колод у
колодязному крузі)
3. Чи вірите ви, що ромен — це чумацький віз? (Ні, це народна назва
ромашки)
4. Чи вірите ви, що двірець — це вокзал? (Так)
5. Чи вірите ви, що протинка — це розділовий знак кома? (Так)

ІІІ Раунд
Фразеологічні викрутаси

Один гравець з команди виходить і за допомогою міміки та жестів пробує пояснити значення фразеологізмів (для своєї команди). Команда відгадує фразеологізми і тлумачить їх значення. За повну правільну відповідь команда здобуває 3 бали. На цей раунд відводиться по 2 хвилини..
Завдання для І команди:
1. Водити за носа. 2. Живіт присох до спини. 3. Надувати губи. 4. Як кіт
наплакав. 5. Дивитися згори вниз. 6. Зав'язати очі.
Завдання для ІІ команди:
1. Зуб на зуб не попадає. 2. Намилити шию. 3. П'ятами накивати. 4. Дерти
носа. 5. Взятись за розум. 6. Вилетіло з голови.


IV раунд
Збери слово
А у нас наступний конкурс. «Збери слово»
Правила конкурсу:
Зараз кожна учасниця, а їх чотири, отримає по дві літери, за допомогою яких надалі ви будете збирати слова. Але перед тим вам буде поставлено запитання, вам необхідно відповісти на нього і зібрати слово за допомогою літер які ви отримали. На все про все 60 секунд
Букви: А, М, Н, И, С, О, Р, А
1. Що, згідно прислів'ю, на зиму готують улітку? (сани)
2. Те, що мила мама у відомій дитячій скоромовці (рама)
3. Згадайте віршик: діти зліплять снігову бабу і вона стоятиме, як (мара)
4. Пригадайте слово, яке стоїть перед іменем Ліза у відомі картині (Мона)
5. Якщо картопля не варена, то вона... (сира)
6. Наказовий спосіб від дієслова росити (роси!)
7. Коли довго йдуть дощі, то надворі як? (сиро)
8. Скорочене ім'я Роман. (Рома)
А - С, М - И, Н - Р, А- О.

Букви: А, В, І, Т, С, О, Л, И
1. Що найбільше люблять українці? (сало)
2. Посудина, яка хоч нова, але вся в дірках (сито)
3. Тепла пора року (літо)
4. У людини одна рука права, а друга (ліва)
5. Кажуть геометрична фігура або геометричне (тіло)
6. Коли у людини біліє волосся, то кажуть що вона (сива)
7. Коли хлопчик один він Сава, а коли їх два, то їх кличуть (Сави)
8. Доповніть речення "Зажурилась верба над водою, опустила низько свої (віти)
А- Т, В - О, И - Л, І – С


Спірний бал  . Бонусне запитання для переможця конкурсу: Як звали першу людину, яка полетіла у космос? (Ю.Гагарін) 1 бал


V Раунд
Хто я?

Ведучий. Наступний конкурс називається "Хто я?". Один із гравців команди отримає картинку, правда він її бачити не буде (бачитимуть зображення члени команди, воно буде спроектоване на екран позаду учасника ), на якій може бути казковий герой.
Завдання учасника - вгадати, що це за персонаж, ставлячи до членів команди запитання, на які вони можуть відповідати лише «так» або «ні» . Обираємо учасник. Час пішов.
(конкурс)
Ведучий. Поки вельмишановне журі підбиватиме підсумки попередніх конкурсів, ми проведемо конкурс болільників  і команд .
До мене запрошується  один болільник . Він уважно слухає музику і намагається її після дозволу показати жестами болільникам. Відгадана пісня приносить бал своїй команді.
(проводиться конкурс)



ОГОЛОШЕННЯ ПЕРЕМОЖЦІВ ТА ЇХ НАГОРОДЖЕННЯ.

1-й ведучий:  Ось і підійшла до завершення наша інтелектуально-розважальна гра. Надаємо слово шановному журі для оголошення переможців за результатами нашого турніру.


Тема. Відома невідома Леся Українка. Розповідь про життя поетеси, її мужність і силу духу.


Мета:  відкрити невідомі сторінки із життя  і  творчості  поетеси, допомогти  усвідомити  велич  її  життєвого  подвигу; розвивати  навички  сприйняття  і  засвоєння  знань, уміння виділяти  головне  висловлювати власні  думки; виховувати медіа культуру, стійкість  у  життєвих  труднощах, цілеспрямованість, принциповість, прагнення  до  самоосвіти. Розвивати творчі здібності учнів, удосконалювати вміння виділяти основні мотиви у поезіях письменниці, навички виразного читання поетичних творів;

Тип уроку: урок-подорож 

«Накінець-то в українській літературі

 з'явився справжній мужчина».

І. Я. Франко

І. Організаційний момент.

 Добрий день! Олександр Дюма, видатний французький письменник, коли чекав гостей на звану вечірку, у гардеробі вішав табличку з написом: «Отут, разом з одягом, залишайте свій поганий настрій».

        Мені б дуже хотілося, щоб і ви залишили свій негатив, якщо такий є, за дверима класу і налаштувалися на роботу.

ІІ.  Мотивація навчальної діяльності.

 

         На дошці ви бачите портрет Лариси Петрівни Косач, знаної у всьому світі під псевдонімом - Леся Українка. Мабуть, не знайдеться жодної людини, яка б не знала цього імені і бодай  хоч трішечки про її життя та творчість.  Але ми сьогодні спробуємо відкрити для себе нову Лесю, поговорити про відомі і невідомі факти  її життя.

         Скажіть, будь ласка, що ви чекаєте від сьогоднішнього уроку? (здобувачі освіти говорять про очікувані результати). А в кінці уроку подивимося, чи справдилися ваші сподівання.

IIІ.  Повідомлення теми і мети уроку

 Вступне слово вчителя. У звичайному житті вона – слабосила дівчина. У літературі – титан духу, «дочка Прометея». Хто ж вона, Лариса Петрівна Косач, знана у всьому світі як Леся Українка? Про це ми й говоритимемо на сьогоднішньому уроці. Ми з вами подорожуватимемо, побуваємо у місцях життя Лесі Українки. Ви всі готові мандрувати? Отож – вирушаємо.

 Слово вчителя. За допомогою QR коду опрацюйте біографію письменниці.

           


 

 

         1.Наша перша зупинка. «Родина Косачів та оточення Лесі». Презентація

Слово вчителя. У сім’ї панувало художнє слово. Перекладали, писали твори, співали пісні, грали на роялі, декламували, дуже часто читали вголос. Постійно чулися німецька і французька мови. Батько дуже любив літературу, пишався з того, що його учителем був Леонід Глібов. Знав його байки і розучував їх зі синами Михайлом і Миколою та доньками Ларисою, Ольгою, Оксаною, Ізидорою. Мати прищеплювала дітям любов до народної творчості, рідної мови.  А що ви знаєте про маму Лесі Українки?

Повідомлення учениці. Олена Пчілка була надзвичайно вимогливим учителем для дочки. «М’якими мають бути подушка і перина, а якщо хочеш в житті чогось добитися, то виховання має бути спартанським!» - вважає Ірина Фаріон.

            Олена Пчілка вважала свою доньку малорозвиненою.

Леся мала ще старшого брата, Михайла. Їх в сім’ї називали спільним іменем – «Мишелосіє» через нерозлучність. Проте сина мати ставила вище за Лесю — її довго вважала малорозвиненою. Крім того, не любила її вдачі. До 5-го класу навіть не віддавала до школи, а навчала вдома за власною програмою. Аргументувала це небажанням російського впливу на свою доню. Таке ставлення до дочки легко зрозуміти, знаючи характер самої Пчілки. Її боялись навіть чоловіки, а Євген Чикаленко казав: «Це та баба, що їй сам чорт черевики на вилах подає».

Проте була вона й безмежно люблячою матір’ю. Вона була поряд із дочкою в найсвітліші і в найтяжчі моменти її життя, і в її смертний час. Донька платила їй сердечною любов’ю, свідчення тому – листи. Були, правда, і розходження у поглядах. Але це неважко пояснити – дві великі письменниці належали до різних поколінь…

Ні смерть сина Михайла і чоловіка, ні смерть доньки Лесі не здолали сильної духом  Олени Пчілки. «Ще давніше тяжке горе – смерть любого сина – так гірко загартувало моє серце, що вже розбити його не може ніщо…», - пише вона у листі до О. Кобилянської.

       Після смерті Лесі Українки сім’я поетеси буде репресована радянською владою, родинне гніздо зруйноване, архів частково знищено. Тому сестра Ольга збере залишки творчої спадщини, майже 20 років їх готуватиме, щоб видати  у Нью-Йорку.

 

         2.А ми продовжуємо нашу подорож. Друга зупинка -  «Дитячі роки»

 

Слово вчителя. Якби Леся жила в наш час, то ,може, її називали б дитиною індиго. А може вона і насправді була такою?!  Що вам відомо про дитячі роки майбутньої поетеси? Якою вона була?

 Повідомлення учениці. У листі до М. Драгоманова Михайло Павлик писав: «Леся ошоломила мене своїм образованням та тонким розумом…»

У 4 роки вона вже читала (улюблені книги: «Кобзар» Т. Шевченка, твори Жуля Верна та Даніеля Дефо),

У 6 сама вишивала улюбленому батькові сорочку, а подаровані їй ножиці й гольник пильнувала більше, ніж деякі забави.

Коли дівчинці було 9 років, заарештували за революційну діяльність її тітку Олену Антонівну Косач. Ця подія надзвичайно схвилювала Лесю і вона написала вірш “Надія” – перший відомий нам твір письменниці, а в 13 дебютувала в літературі поезією «Конвалія», яку надрукував у Львові І. Франко.

 Мала Леся бігала зі сільською дітворою, працювала на городі, плавала, лазила по деревах, бавилася в рухливі ігри, охоче танцювала, шила сукні лялькам, вишивала, читала казки, була режисером, декоратором і виконавцем різних ролей у домашніх театральних виставах. Кажуть, Леся була складена із суцільних захоплень. А ще вивчала мови (німецьку, французьку, згодом – грецьку й латинську, англійську та ін.), бавила менших сестер і, як всі діти, мріяла… 

Слово вчителя. Із мріями та природою пов’язані Лесині вірші «Стояла я і слухала весну» та «Хвиля».

          І як же треба було долі познущатися з маленької талановитої дівчинки, щоб приректи її на 30-літню війну зі страшною хворобою – туберкульозом, який вразив її на порі її одинадцятої  весни! Доля дуже рано навчила Лесю Українку мужності. Вона змушена була змагатися з тяжкою хворобою, що вразила її ще в дитинстві і мучила поетесу всі подальші роки.

 Хто вам сказав, що я слабка,

 Що я корюся долі?

 Хіба тремтить моя рука?

 Чи пісня й думка кволі?...

 

         Найулюбленіша пора року Лесі Українки – весна. Це час, коли їй не так болить, це відчуття приливу сил, енергії, прагнення насолоджуватися, радіти від тих змін, які відбуваються в природі. Як же сприймає прихід весни поетеса? Це ми дізнаємося, ознайомившись зі змістом її поезії «Давня весна».

         Ідейно-художній аналіз поезії Лесі Українки «Давня весна»

За допомогою QR коду знайдіть і прочитайте поезію «Давня весна».

Чи виграла Леся двобій із хворобою? (Ні – фізично. У моральному плані це була перемога.)

Поезія в житті Лесі Українки була єдиною можливістю для реалізації себе як особистості. Яке поетичне кредо обрала для себе Леся? Поясніть, чому?

 

 Учениця декламує напам’ять поезію «Contra spem spero»

 

Поезія була створена у 19 років. Обставини його створення жахливі – один з найтяжчих періодів загострення хвороби, а в поезії – віра у своє поетичне покликання. 


3. Наша мандрівка продовжується і ми відкриваємо нову сторінку  «Кохання в житті Лесі Українки»

«Незакінчене речення»

У Лесиному житті було три кохання.

Першим коханням Лесі був…

(Повідомлення учениці) 15-річною дівчина закохалась у 18-річного Максима Славинського, дуже красивий юнак з яким перекладала твори Г. Гейне. Але чи могла вона – кульгава, негарна, з деформованою рукою – розраховувати на сімейне життя? Тому й не натякала йому про свої почуття. Максим невдовзі одружився, а Леся залишилася коханою лише у своїх мріях.  Згодом М. Славинський увійшов до складу керівництва Української Центральної Ради, став послом УНР у Празі. Був закатований чекістами у в’язниці. Саме Максимові присвятила Леся свої вірші «Горить моє серце», «Стояла я і слухала весну», «Сон літньої ночі», «Хотіла б я піснею стати». 

Друге і, вважається, найбільше, кохання Лесі Українки...(Повідомлення учениці) революціонер Сергій Мержинський, з яким вона познайомилася 1897р. в Ялті, де обоє перебували на лікуванні. На час знайомства Лесі було 26 років, Сергію – 27.

Сергій Мержинський, якому був присвячений знаменитий лист «Твої листи завжди пахнуть зів’ялими трояндами», не відповідав Лесі взаємністю.

Він сприймав їхні стосунки як дружні, а то й ділові. І коли Українка йому освідчилась, холодно відповів «Ні…» Але нічого не змінюється: кохання до цього чоловіка стає любов’ю до його думок, його ідей. Справжню суть і глибину своїх почуттів вона вихлюпнула на папір у ніч на 18 лютого 1901 року, написавши біля ліжка вмираючого Сергія Мержинського поему «Одержима». І, навіть відходячи у кращий світ, Мержинський, замість очікуваних слів освідчення, прохав Лесю попіклуватись про інакшу жінку, яку він насправді кохав. 3 березня 1901 року Мержинський помирає…

Феноменальна жінка, вона не тільки не зламалася, вона переплавила своє безмежне горе у вогні творчої фантазії і згодом напише: «Я в серці маю те, що не вмирає…»

Слово вчителя.  До речі, про створення «Одержимої».

У ту ніч, 8 січня 1901 року, у Мінську йшов мокрий сніг. Вітер жбурляв великими сніжинками у шибки, і вони, не долітаючи до землі, танули. Леся бачила, що тануло й Сергієве життя… Доля не дала їм бути разом, одружитися… Цікаво, що після смерті Сергія Мержинського Леся  рік носила траур. А через рік поставить пам’ятник на його могилі. Але це кохання залишиться назавжди в Лесиному серці.

Вірші, які поетеса присвятила С. Мержинському: “Уста говорять: він навіки згинув”, ”Квіток, квіток, як можна більше квітів”, ”Хотіла б я тебе, мов плющ, обняти”, “Все, все покинуть…”, а також твір “Твої листи завжди пахнуть зов’ялими трояндами…”.

         У 36 років Леся зустріла своє третє – взаємне – кохання…

 (Повідомлення учениці) студента-першокурсника  університету Климента Квітку, етнографа, фольклориста і  музикознавця. Всупереч волі матері, відмовившись від батьківських грошей, Леся вийшла заміж за Климента. Пара вінчалася у серпні 1907р.

         Грузин-красень, дуже добрий за характером. Чудово співав. Леся навчала його французької, а він її – грузинської.  Прожив він дуже довге життя. На 60-річчя від дня народження Лесі він приїхав, плакав на її могилі і щось довго говорив грузинською.

         Слово вчителя.   Климент був на 9 років молодший від поетеси і зовсім без статків. Проте Леся Українка не дуже переймалася формальним визначенням їхніх стосунків, у листі до О. Кобилянської писала: « Я не знаю, якою буде форма чи формула наших відносин, але одне певне, що будемо старатись якнайменше бути нарізно один від одного і якнайбільше помагати одне одному». Олена Пчілка завжди була проти цього шлюбу, тож і вінчання пройшло без свідків і гостей,, а батьків Леся сповістила про подію листом.

 

4.    І  ми подорожуємо далі. Зупинка «Талановита особистість»

 

1. Леся Українка вільно володіла 7 мовами: українською, французькою, німецькою, англійською, польською, італійською та російською.

2. Леся Українка збагатила не лише нашу літературу, а й мову: вона є авторкою слів «напровесні» та «промінь».

Уперше ім’я Лесі Українки з’явилось у 1884 р. у львівському журналі “Зоря”, де було надруковано вірші 13-літньої поетеси “Конвалія” і “Сафо”. З того часу її твори все частіше публікуються в різних виданнях, а 1893 р.  завдяки Іванові Франку  у Львові вийшла перша поетична збірка “На крилах пісень”.

3. Псевдонім, за яким поетесу знають у цілому світі, Лариса Косач запозичила у свого дядька – Михайла Драгоманова. Він підписував свої роботи як «Українець». Леся дуже любила свого дядька, захоплювалася ним, тож у 13 років обрала собі псевдонім   «Українка». А ім’я «Лариса» змінила на «Леся» – так лагідно її називали вдома.

Слово вчителя. Вражає широкий світ захоплень Лариси Косач. Серед них чільне місце посідає музика. На думку сестри Ольги, Леся могла б стати не тільки першокласною піаністкою, а й композитором, бо в музиці виливала всю свою душу. І гра її була прекрасною.

«Як Леся грала, - згадувала сестра, - то ми всі сиділи тихесенько і слухали – не могли наслухатися її музики».

Як називається цикл віршів, присвячений музиці? («Сім струн»)

Як він побудований?

Сім струн

(Посвята дядькові Михайлові)

 

Do (Гімн. Grave)

До тебе, Україно, наша бездольна мати…

Re (Пісня. Brioso)

Реве-гуде негодонька…

Mi (Колискова. Arpeggio)

Місяць ясненький…

Fa (Сонет)

Фантазіє! Ти сило чарівна…

Sol (Rondeau)

Соловейковий спів навесні…

La (Nocturno)

Лагідні весняні ночі…

Si (Settina)

Сім струн я торкаю…

 

Про що свідчить така композиція?

                                    

Музична пауза Учениця в образі Лесі Українки виконує на фортепіано класичну мелодію. А інша декламує поезію «Сім струн»

 

SI

(
S e t t i n a*)

* Назва строфи на сім рядків (італ.).

Сім струн я торкаю, струна по струні,
Нехай мої струни лунають,
Нехай мої співи літають
По рідній коханій моїй стороні.
І, може, де кобза найдеться,
Що гучно на струни озветься,
На струни, на співи мої негучні.

І, може, заграє та кобза вільніше,
Ніж тихії струни мої.
І вільнії гуки її
Знайдуть послухання у світі пильніше;
І буде та кобза — гучна,
Та тільки не може вона
Лунати від струн моїх тихих щиріше.

 

IV. Закріплення набутих знань, умінь, навичок.

Розшифруйте QR-коди «Що я запам’ятав про Лесю Українку»

    

   

V. Підсумок уроку         

Кажуть, що талановиті люди, як зорі, полишають свій слід у свідомості майбутніх поколінь. Сподіваюся, що Леся Українка   свій слід залишить у ваших серцях.

Отже , діти, Леся Українка   повинна стати для вас   прикладом мужності, нескореності. І які б випробування не давало вам життя, пам'ятайте   заповітні слова:

Так, я буду крізь сльози сміятись,

                                        Серед лиха співати пісні,

                                        Без надії таки сподіватись,

                                       Жити буду, геть думи сумні!»

VI. Домашнє завдання

Виконайте запропоноване домашнє завдання на платформі Classroom  в розділі Українська література.

 

 



Немає коментарів:

Дописати коментар